STATUT
Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
Stowarzyszenia Wspólnota Polska
Rozdział I
Nazwa, rodzaj, zasięg, siedziba oraz cele i zadania placówki
§ 1
- Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, zwany w dalszej części statutu „Ośrodkiem” jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli, działającą na podstawie:
1) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2016 r. poz. 1591),
2) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2019 r w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 poz. 1045)
3) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe ( Dz.U. 2019 r. poz. 1148)
4) niniejszego statutu,
5) innych przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Zmiana przepisów określonych w ust.1 pkt.1), 2) i 3) nie wymaga zmiany niniejszego Statutu. Zmienione przepisy stosowane są na mocy samego prawa.
§ 2
Ośrodek ma ogólnokrajowy zasięg działania, a jeżeli wymaga tego szczególne zadanie związane z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia, również poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym tam prawem.
§ 3
Siedzibą Ośrodka jest Dom Polonii w Ostródzie ul. Pieniężnego 6.
§ 4
- Ośrodek tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Stowarzyszenie Wspólnota Polska, zwane dalej „Stowarzyszeniem” jako organ prowadzący (zarejestrowane jest w Sądzie Rejonowym dla Miasta Stołecznego Warszawy, jako Organizacja Pożytku Publicznego – KRS: 0000034914).
- Ośrodek jest tworzony, przekształcany oraz likwidowany na podstawie uchwał Rady Krajowej.
- W imieniu Stowarzyszenia funkcje organu prowadzącego realizuje Zarząd Oddziału Warmińsko-Mazurskiego, zwany dalej Zarządem.
§ 5
Ośrodek utrzymuje się w ramach środków pochodzących z grantów projektowych, własnej – odpłatnej działalności statutowej oraz dotacji organu prowadzącego i jego jednostek.
§ 6
Celem Ośrodka jest organizowanie i prowadzenie działań wspomagających szkoły, doskonalenia nauczycieli szkół publicznych, szkół niepublicznych, placówek oświatowych, pracowników administracji rządowej i samorządowej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki nauczania w środowiskach polonijnych i polskich poza granicami kraju.
§ 7
Do zadań Ośrodka należy:
- Inspirowanie, organizowanie i prowadzenie form doskonalenia zawodowego nauczycieli
i kadry kierowniczej szkół i placówek ze szczególnym uwzględnieniem oświaty polonijnej, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń, uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczyciela. - Badanie oczekiwań i potrzeb środowisk oświatowych w Polsce i zagranicą,
- Ewaluowanie prowadzonych działań oraz sporządzanie raportów dla stosownych instytucji.
- Prowadzenie wsparcia dla szkół, doradztwa i konsultacji on-line w zakresie, metodycznym, językowym, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz prawno- administracyjnym.
- Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
- Opiniowanie projektów rozwiązań prawnych dotyczących oświaty polonijnej na potrzeby środowiska oraz instytucji współpracujących.
- Recenzowanie wydawnictw metodycznych, dydaktycznych i innych przeznaczonych dla nauczycieli i środowisk polonijnych.
- Prowadzenie działalności wydawniczej.
- Wspieranie procesu powstawania polonijnych szkół społecznych.
§ 8
Ośrodek realizuje swoje zadania poprzez formy zbiorowego doskonalenia, konsultacji i doradztwa oraz doskonalenie on-line za pośrednictwem własnej platformy edukacyjnej.
§ 9
Ośrodek prowadzi doskonalenie nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia opracowanych przez Dyrektora Ośrodka, we współpracy z Zarządem i przez Zarząd zatwierdzonych.
§ 10
- Nadzór pedagogiczny nad Ośrodkiem sprawuje Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty.
- Dyrektor Ośrodka sporządza roczny plan pracy oraz sprawozdanie z jego realizacji i przedstawia go Warmińsko – Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty w terminie do dnia 30 września następnego roku.
Rozdział II
Organizacja Ośrodka
§ 11
Strukturę organizacyjną Ośrodka stanowią:
- Dyrektor Ośrodka,
- Dział Programowania i Analiz,
- Dział Organizacji Szkoleń,
- Filie Terenowe.
§ 12
Dyrektor Ośrodka może powoływać zespoły do zadań – sekcje.
§ 13
Dyrektorów działów, Kierowników Filii Terenowych oraz Kierowników zespołów powołuje Dyrektor Ośrodka.
§ 14
Obsługę administracyjno-księgową Ośrodka zapewnia Oddział Warmińsko – Mazurski Stowarzyszenia.
Rozdział III
Kwalifikacje, zakres zadań i kompetencji pracowników Ośrodka.
§ 15
- Wymagane kwalifikacje Dyrektora Ośrodka:
- wykształcenie wyższe – pedagogiczne,
- co najmniej 5- letni staż pracy,
- doświadczenie w doskonaleniu nauczycieli,
- doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym.
- Dyrektor kieruje działalnością Ośrodka.
- Funkcję Dyrektora Ośrodka powierza i z funkcji tej odwołuje organ prowadzący.
- Dyrektor jest przełożonym pracowników Ośrodka w rozumieniu kodeksu pracy.
- Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- ustalanie głównych kierunków działania, planów pracy oraz sprawozdawczości Ośrodka,
- zatwierdzanie przedkładanych przez autorów programów konferencji , szkoleń i innych form doskonalenia.
- nadzorowanie realizacji zadań wykonywanych przez pracowników Ośrodka.
§ 16
- Do zadań Działu Organizacji Szkoleń należy realizacja zadań wymienionych w §7 w zakresie organizowania doskonalenia i dokształcania nauczycieli w formach zbiorowych.
- Działem Organizacji Szkoleń kieruje Dyrektor Operacyjny powoływany i odwoływany przez Dyrektora Ośrodka.
- Wymagane kwalifikacje Dyrektora Operacyjnego:
- wykształcenie wyższe ,
- doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku.
- Do kompetencji Dyrektora Operacyjnego należy w szczególności:
- przygotowywanie form doskonalenia i dokształcania od strony organizacyjnej, administracyjnej i kadrowej zgodnie z zatwierdzonym planem szkoleń,
- przygotowywanie założeń budżetowych dla poszczególnych form kształcenia,
- przygotowanie sprawozdań merytorycznych i rozliczeń finansowych prowadzonych szkoleń.
§ 17
- Do zadań Działu Programowania i Analiz należy realizacja zadań wymienionych w §7 w zakresie przygotowania materiałów programów, opracowań merytorycznych , przygotowania narzędzi do badań potrzeb oraz ewaluacji oraz sporządzania raportów dotyczących realizacji działań programowych .
- Działem Programowania i Analiz kieruje Dyrektor Programowy powoływany i odwoływany przez Dyrektora Ośrodka.
- Wymagane kwalifikacje Dyrektora Programowego:
- wykształcenie wyższe pedagogiczne,
- doświadczenie w pracy pedagogicznej,
- doświadczenie w doskonaleniu nauczycieli.
- Do kompetencji Dyrektora Działu Programowania i Analiz należy w szczególności:
- Realizacja strategii rozwojowej Ośrodka, przygotowanie planów szkoleń i nadzór nad ich realizacją,
- Merytoryczne przygotowywanie i prowadzenie form doskonalenia i dokształcania zgodnie z zatwierdzonym planem szkoleń,
- Koordynowanie działań realizowanych przez pracowników i współpracowników merytorycznych oraz ekspertów,
- Wnioskowanie do Dyrektora Ośrodka o zatrudnienie, zwalnianie i nagradzanie pracowników Ośrodka,
- Koordynowanie działań na rzecz promocji i PR Ośrodka, nadzór nad realizacją, działaniem i aktualizacją narzędzi IT,
- Koordynowanie i organizacja pracy Rady Programowej we współpracy z Dyrektorem Ośrodka,
- Przygotowywanie analiz i raportów zgodnie z przyjętym planem pracy.
§ 18
- Do zadań Filii Terenowych należy realizacja zadań Ośrodka wymienionych w §7 na terenie swojego działania.
- Filie Terenowe tworzy się w oparciu o Koła lub Oddziały Stowarzyszenia, decyzją Zarządu na wniosek Dyrektora Ośrodka.
- Filią Terenową kieruje Kierownik powoływany i odwoływany przez Dyrektora Ośrodka w porozumieniu z Zarządem.
- Wymagane kwalifikacje Kierownika Filii Terenowej:
- Wykształcenie wyższe – pedagogiczne,
- Doświadczenie w doskonaleniu nauczycieli.
- Do kompetencji Kierownika Filii Terenowej należy w szczególności:
- przygotowywanie form doskonalenia i dokształcania od strony organizacyjnej, administracyjnej i kadrowej.
§ 19
- Dyrektor Ośrodka może zatrudniać pracowników merytorycznych i pracowników obsługi. Zadania i kompetencje pracowników określane są przez Dyrektora w ich zakresie czynności.
- Pracownicy merytoryczni wykonujący zadania na rzecz placówki powinni posiadać kwalifikacje i doświadczenie gwarantujące należyty poziom i efektywną realizację zadań statutowych Ośrodka.
- Do kompetencji pracowników merytorycznych należy w szczególności:
- opracowywanie programów szkoleń,
- prowadzenie szkoleń,
- podejmowanie działań ewaluacyjnych,
- własne doskonalenie zawodowe.
- Do zadań pracowników obsługi należy w szczególności:
- obsługa i konserwacja urządzeń technicznych,
- dbałość o porządek w pomieszczeniach Ośrodka,
- administracyjno-techniczna pomoc w przygotowaniu zadań merytorycznych.
§ 20
- Zarząd może powoływać Radę Programową będącą organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora.
- Do zadań Rady Programowej należy: opiniowanie planów pracy, programów, wykonywanie ekspertyz, proponowanie kierunków działania Ośrodka, badanie rynku szkoleń, doradztwo na rzecz Dyrektora Ośrodka.
- W skład Rady Programowej wchodzą:
- dwóch członków Zarządu,
- dwóch zwyczajnych członków Stowarzyszenia,
- w skład Rady Programowej mogą wchodzić dodatkowo eksperci, osoby
o uznanym autorytecie pedagogicznym, zaproponowane przez Zarząd.
- Przewodniczący Rady Programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności 2/3 jej członków.
- Uchwały Rady Programowej są podejmowane zwykłą większością głosów.
- Rada Programowa zbiera się co najmniej raz w roku lub w miarę bieżących potrzeb.
Rozdział IV
Tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie
§ 21
Statut Ośrodka nadaje oraz zmienia Rada Krajowa.
§ 22
Zmiany w statucie dokonywane są przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora lub z własnej inicjatywy i podawane są niezwłocznie do wiadomości organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 23
Finansowanie działalności Ośrodka odbywa się z następujących źródeł:
- uzyskiwanych i posiadanych przez Stowarzyszenie,
- zyskiwanych samodzielnie przez Ośrodek jako dotacje i granty,
- uzyskiwanych z własnej działalności gospodarczej Ośrodka,
- dotacji organu prowadzącego i jego jednostek.
§ 24
- Ośrodek używa podłużnych pieczęci firmowych – adresowych, papierów firmowych zaakceptowanych przez organ prowadzący.
- Filia Terenowa używa podłużnych pieczęci firmowych – adresowych papierów firmowych, zaakceptowanych przez organ prowadzący.
§ 25
Ośrodek może posiadać regulaminy i instrukcje wewnętrzne zatwierdzone przez organ prowadzący.
§ 26
- Nauczyciele, którzy ukończyli:
- kursy kwalifikacyjne otrzymują świadectwo, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
- inne formy doskonalenia otrzymują zaświadczenia, według wzoru określonego przez Ośrodek
- Ośrodek prowadzi rejestr wydawanych świadectw i zaświadczeń, o których mowa w ust. 1.